Gamelan iku salah sijiné seni musik tetabuhan tradhisional aseli saka Indonésia
utamané ing pulo Jawa, Madura, Bali lan Lombo
Tembung gamelan dhéwé iku asalé saka basa Jawa
yaiku "gamel" kang duwé makna "tabuh".Isi
gamelan iku saprangkat piranti musik
sing dienggo ngiringi tembang, utawa ditabuh tanpa tembang minangka
klenèngan.
Jinis musik iki kasebar nganti tekan pulo-pulo ing saindenging tlatah Nusantara
lan saiki malah wis kasebar rata nganti Amérika, Éropah lan
tlatah liyané.Jinis
musik tradhisional liya sing mèmper karo gamelan uga ana ing Filipina, Malaysia lan Suriname.
Gamelan duwéni melodhi kang magis utawa nduwé daya supranaturalsupranatural, mula swarané gamelan diarani mélodi utawa wirama perkusi kang magis. Pagelaran gamelan uga ana kang ngarani orkestra gamelan Jawa. Ing buku kang irah-irahané Music of Java, Jaap Kunst nerangaké yèn gamelan iku kaya komparasikomparasi saka cahya rembulan lan miliné banyu, misterius kaya cahya rembulan lan obah utawa dinamis kaya milining banyu
Gamelan kalebu perangan ing kabudayan
Jawa. Ing
Jawa gamelan biyasané kanggo musik pangiring pagelaran wayang kulit utawa ringgit, tari, uyon-uyon.
Jinisé laras ing
gamelan ana loro yaiku laras pélog lan laras
sléndra.
Saben sèt gamelan nduwéni instrumén kanggo laras pélog lan sléndra.
Jinis
Jinis gamelan werna-werna lan kapérang miturut laras lan tlatah panyebarané.
Munculé gamelan didhisiki karo budhaya Hindu-Budha kang
ndominasi Indonèsia kanthi awal mangsa
pencatatan sejarah, kang uga makili seni asli Indonésia .
Instrumené dikembangaké kanthi bentuké kaya mangkéné iki ing jaman Kerajaan Majapahit .
Ing pambedané karo musik
India,
siji-sijiné dampak ke-India-an
ing musik
gamelan yaiku kepriyé cara nyanyikaké .
Ing mitologi
Jawa, gamelan
diciptakaké déning Sang Hyang Guru
ing mangsa Saka,
dewa kang nguasai
kabèh tanah Jawa, kanthi istana ing gunung Mahendra ing Medangkamulan
(saiki Gunung
Lawu) .
Sang Hyang Guru
pertamané nyiptakaké gong
kanggo ngundhang para dewa .
Kanggo pesen kang luwih mligi banjur nyiptakaké rong gong, sawisé kuwi
kabentuk set gamelan .
Miturut larasé
- Gamelan laras sléndro
- Gamelan laras pélog, béda karo gamelan laras Slendralaras pélog ana angka 4 (papat) karo 7 (pitu). Dadi titi laras ing laras pélog duwé 7 nada pepaka ya iku 1 2 3 4 5 6 7
- Gamelan laras prawa (Pasisir)
Miturut tlatah sumebaré
Saben dhaérah ing Nusantara nduwé gamelan sing béda-béda miturut tlatah
budayané, piranti gamelan sing dianggo
uga rupa-rupa lan béda-béda.
Gamelan Jawa yaiku musik kang cinipta saka paduan swara gong, kenong, lan alat
musik Jawa
liyané. Irama
musik kang alus nggambaraké kaselarasan urip wong Jawa kang nggawé
tenang jiwa nalika dirungokaké.
Gamelan
Jawa ngrembaka ing Yogyakarta.
Gamelan
Jawa beda karo Gamelan Bali lan Gamelan Sunda.
Gamelan
Jawa duwéni nada kang luwih alus lan slow, beda karo gamelan Bali kang rancak lan gamelan Sunda kang
didominasi swara suling .
Gamelan-gamelan iki béda amarga Jawa duweni pandangan urip dhéwé kang beda karo Sunda utawa Bali, déné
pandangan urip iki digambaraké sajroné irama musik gamelan
Jawa.
Pandangan urip Jawa kang digambaraké sajroné musik gamelan yaiku kaselarasan
kauripan jasmani lan rohani, kaselarasan sajroné omongan lan tumindak saéngga
mujudaké toléransi ing sasama.
Wujud nyata ing musik gamelan Jawa yaiku tarikan tali rebab kang
sedengan, paduan seimbang swara kenong, srin, kendang
lan gambang
lan swara gong kanggo nutup
irama.
Gamelan biyasané dianggo ngiringi pagelaran wayang lan tari-tarian.
Saliyané musik,
gamelan Jawa uga ana swara sindhén kang nembangaké lancaran, ladrang,
lan gendhing-gendhing
Jawa.
Saperangkat gamelan diisi karo akéh alat musik.Alat musik iki yaiku alat usik kaya drum kang dirani kendang, rebab lan celempung, gambang, gong lan suling pring. Komponèn utama kang nyusun alat-alat musik gamelan yaiku pring, logam, lan kayu.Saben alat musik duweni fungsi dhewe-dhewe ing pagelaran musik.Kayata gong kang nduwéni peran kanggo nutup irama musik kang dawa lan ménéhi kaseimbangan sawisé musik diiringi irama gendhing.
0 komentar:
Posting Komentar